الگوی جامع شخصیت زن مسلمان
جلد نخست (تعاریف و ساختار)
نويسنده : محمدتقی سبحانی |
ناشر: : مرکز نشر هاجر(وابسته به مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران) |
نوبت چاپ : سوم |
سال انتشار: زمستان 1390 |
شمارگان :3000 |
تعداد صفحات:143 |
زبان:فارسی |
قطع و نوع جلد: رقعی(جلد نرم) |
شابك: 9789640630617 |
معرفی الگوی جامع شخصیت زن مسلمان
کتاب الگوی جامع شخصیت زن مسلمان، نوشتهی استاد محمدتقی سبحانی، به عنوان یکی از جامعترین آثار در حوزه زنپژوهی دینی، با هدف ارائه الگویی نظاممند و متناسب با آموزههای اسلامی برای شخصیت زن مسلمان تدوین شده است. این کتاب در سه فصل اصلی و با تحلیل دقیق مفاهیم و رویکردهای مرتبط، رویکرد تمدنگرایی اسلامی را به عنوان مبنای الگو معرفی میکند. در ادامه، شرح مفصلتری از محتوای کتاب ارائه میشود:
مقدمه
در مقدمه کتاب، نویسنده به ضرورت تدوین الگوی جامع دینی برای مسائل زنان اشاره کرده و بیان میکند که تاکنون، این حوزه به شکل پراکنده و غیرمنسجم مورد بررسی قرار گرفته است. او تاکید میکند که طراحی چنین الگویی نهتنها برای زنان، بلکه برای توسعه اجتماعی جوامع اسلامی ضروری است. نویسنده از مخاطبان، بهویژه اندیشمندان و پژوهشگران، دعوت میکند که با نقد و پیشنهادهای خود، این پژوهش را بهبود بخشند.
فصل اول: مسائل زنان و سه رویکرد تئوریک
در این فصل، سه دیدگاه اصلی اندیشمندان مسلمان در مواجهه با مسائل زنان بررسی میشود:
- سنتگرایی اسلامی:
- تأکید بر حفظ سنتهای اسلامی و مقاومت در برابر تغییرات اجتماعی.
- رویکردی که بیشتر بر پایه اجتهاد فقهی شکل گرفته است.
- گرچه این دیدگاه توانسته ارزشهای اسلامی را حفظ کند، اما در پاسخگویی به نیازهای اجتماعی امروز، محدودیتهایی دارد.
- تجددگرایی اسلامی:
- تلاش برای سازگاری آموزههای دینی با تغییرات مدرن.
- این دیدگاه بر نیاز به بازنگری در متون دینی و انطباق آنها با تحولات اجتماعی تاکید دارد.
- نویسنده معتقد است که این رویکرد گاهی به تضعیف ارزشهای اسلامی منجر میشود.
- تمدنگرایی اسلامی:
- رویکردی که به ترکیب آموزههای اسلامی و نیازهای تمدنسازی در جهان معاصر میپردازد.
- نویسنده این دیدگاه را مبنای طراحی الگوی شخصیت زن مسلمان میداند، چرا که این دیدگاه به ایجاد تعادل میان ارزشهای دینی و نیازهای اجتماعی کمک میکند.
فصل دوم: تبیین مفاهیم کلیدی و اساسی
این فصل به تعریف مفاهیمی پرداخته که برای درک بهتر الگو و نظام شخصیت زن ضروری هستند. مفاهیم کلیدی عبارتند از:
- نظام:
- مجموعهای از اصول و قواعد که یکپارچگی و هماهنگی را در شخصیت زن مسلمان ایجاد میکند.
- نظام شخصیت زن بهصورت ثابت تعریف شده و مبتنی بر اجتهاد دینی است.
- الگو:
- چهارچوبی منعطف و قابل تغییر که با تحولات اجتماعی سازگار است.
- الگو فراتر از نظام شخصیت است و برای اجرای عملی آموزههای دینی طراحی میشود.
- شخصیت:
- ویژگیها و خصیصههای فردی و اجتماعی که هویت زن مسلمان را شکل میدهند.
- نویسنده این مفهوم را در ارتباط با نظام و الگو بررسی میکند.
- جامعیت:
- توانایی الگو در پاسخگویی به نیازهای مختلف زنان در زمینههای فردی، خانوادگی و اجتماعی.
- نویسنده تاکید میکند که جامعیت باید بهگونهای باشد که زن مسلمان در تمامی ابعاد زندگی خود موفق عمل کند.
- ظرفیتهای اجتماعی و تاریخی:
- تاثیر شرایط اجتماعی و تاریخی بر شکلگیری و تحول الگوها.
- نویسنده بر اهمیت انعطافپذیری الگوها با توجه به این ظرفیتها تاکید میکند.
فصل سوم: ساختار الگوی جامع شخصیت زن مسلمان
این فصل مهمترین بخش کتاب است که به طراحی و تبیین الگوی جامع شخصیت زن مسلمان اختصاص دارد. موارد زیر در این فصل مورد بررسی قرار میگیرد:
- ساختار نظام جامع شخصیت زن:
- اصول و مبانی ثابت که از اجتهاد فقهی و مبانی نظری اسلامی استخراج شده است.
- اصول حاکم بر نظام شخصیت زن:
- شامل ارزشهایی مانند عدالت، کرامت انسانی، و مسئولیت اجتماعی.
- روششناسی دستیابی به نظام شخصیت زن:
- نویسنده تاکید دارد که این نظام باید بر اساس پژوهشهای دقیق و مبتنی بر ظرفیتهای فرهنگی جوامع اسلامی طراحی شود.
- ارتباط الگو با ظرفیتهای اجتماعی و تاریخی:
- الگو باید با تحولات اجتماعی سازگار باشد و در عین حال، ارزشهای اسلامی را حفظ کند.
- تحول و توسعه در الگوی شخصیت:
- نویسنده به ضرورت بازنگری و توسعه الگوها در طول زمان اشاره میکند.
- توسعه اجتماعی دینی به توسعهپذیری الگو بستگی دارد.
- برنامه عمل:
- ارائه راهکارهای عملی برای تحقق الگو در جامعه.
- برنامههایی که زنان بتوانند در زمینههای مختلف، از خانواده گرفته تا مشارکت اجتماعی، بهطور مؤثر عمل کنند.
ویژگیها و ارزشهای افزوده کتاب
- استفاده از نمودارها و جداول برای توضیح بهتر مطالب.
- ارائه دیدگاهی نوین در زمینه زنپژوهی دینی.
- ترکیب نظریههای اسلامی با نیازهای اجتماعی و تاریخی.
- تاکید بر پژوهش مستمر و اصلاحپذیری الگوها.
این کتاب نهتنها برای اندیشمندان دینی و پژوهشگران حوزه زنان مفید است، بلکه برای سیاستگذاران و فعالان اجتماعی که به دنبال طراحی برنامههای عملی و مبتنی بر آموزههای اسلامی هستند نیز کاربرد دارد.